Pierwszym wyborem do zagrania Zielonego Goblina był Billy Crudup, który nawet zrezygnował z kilku ról dla tego filmu. W końcu uznano jednak, że jest zbyt młody. Następnymi kandydatami byli Nicolas Cage, John Malkovich, Edward Norton i Bill Paxton. Propozycję jego zagrania odrzucili John Travolta oraz Robert De Niro.
Freddie Prinze Jr., Scott Speedman i Jay Rodan byli brani pod uwagę jako potencjalni odtwórcy roli Petera Parkera. W postać tę miał również wcielić się James Franco, ale ten ostatecznie wybrał Harry'ego Osbourne'a.
Gdy prawa do marki Spider-Mana przejęła wytwórnia Sony, na stanowisko reżysera rozpatrywano Jana De Bonta, Anga Lee, Tony'ego Scotta, Tima Burtona, Rolanda Emmericha, Davida Finchera i Chrisa Columbusa. Kandydatura Finchera została odrzucona, gdyż nie chciał on kręcić narodzin superbohatera, tylko zacząć od historii inspirowanej komiksem "The Night Gwen Stacy Died". Z kolei Columbus wolał zrealizować "Harryego Pottera i Kamień Filozoficzny". Ostatecznie wybrano Sama Raimiego, któremu pomógł fakt, że od dziecięcych lat jest wielkim fanem Człowieka-Pająka.
Alicia Witt, Mena Suvari, Elisha Cuthbert, Kate Hudson i Tara Reid były brane pod uwagę do roli Mary Jane Watson. O możliwość zagrania tej postaci ubiegały się Elizabeth Banks i Eliza Dushku.
Marion Ross miała zagrać postać Cioci May.
Aby zagrać w filmie, Tobey Maguire przeszedł specjalną pięciomiesięczną dietę.
Hugh Jackman ujawnił, że miał pojawić się w jednej scenie jako Wolverine. Aktor nawet przyleciał do Nowego Jorku, ale plany ostatecznie nie doszły do skutku, gdyż twórcy nie mogli zdobyć praw do wykorzystania kostiumu superbohatera z filmu "X-Men".
Pod koniec filmu w scenie rozmowy Petera z Mary-Jane, zmienia się fryzura bohatera. Raz jego włosy ułożone są lewą stronę, a po zmianie ujęcia w prawo.
W scenie początkowej jak Peter goni autobus na pustej jak okiem sięgnąć drodze, tuż przed autobusem szkolnym może pojawić się w ułamku sekundy wielka ciężarówka.
W scenie z festynem, na którym po raz pierwszy pojawia się Goblin, a Spider-man ratuje Mary Jane jest ujęcie lotu Petera i MJ między budynkami. Jest ono dosyć szczególne, ze względu na fakt, iż w trakcie lotu włosy dziewczyny powiewają w kierunku przeciwnym do kierunku lotu.
Gdy Peter pierwszy raz wspina się po ścianie budynku ma inne buty niż po wejściu na niego.
Podczas bójki Spider-Mana z opryszkami napastującymi Mary Jane dwóch napastników efektownie rozbija zasłonięte żaluzjami okna. Już w następnej scenie okna te są nietknięte.
Zastanawiająca jest scena z Peterem, który po swojej przemianie w pająka zakłada okulary. Bez nich widzi ostro, zaś gdy ma je na nosie wszystko mu się zlewa. Dziwi w tym mały szczegół: Peter po założeniu okularów widzi nieostro także to, co jest poza oprawkami.
Pod koniec filmu Mary Jane raz trzyma rękę na policzku Petera a raz nie.
Gdy Peter trenuje w swoim pokoju przyciąganie przedmiotów za pomocą pajęczej nici, jednym z przedmiotów, które "łapie" jest lampa. Rozbija ją o ścianę, jednak po chwili lampa stoi ponownie na swoim miejscu.
Podczas projektowania kostiumu, Parker rysuje ręką Phila Jimeneza (rysującego komiksy). Phil jest praworęczny, a Tobey (filmowy Peter) - leworęczny. W jednej ze scen widzimy Petera trzymającego pióro w lewej ręce, w innej widzimy go rysującego prawą.
Gdy Norman jest wprowadzany do komory przed przemianą w Green Goblina wyraźnie widać, że współpracujący z nim profesor nie podłącza mu żadnych elektrod. Jednak w następnej scenie ma je na klatce piersiowej i głowie.
Norman Osborn przed przemianą w Zielonego Goblina wypija specjalny płyn, po czym roztrzaskuje butelkę. W następnych scenach na podłodze nie ma jednak ani jednego kawałka szkła.
Gdy podczas Święta Dziękczynienia wszyscy spotykają się u Petera, ułożenie rąk Mary Jane przy stole zmienia się pomiędzy ujęciami.
Film kręcono w Culver City, Downey, Los Angeles, Santa Clarita (Kalifornia, USA), a także w Nowym Jorku (Nowy Jork, USA).
Nad kostiumem Spider-Mana przez pół roku pracował James Acheson. Stworzono 22 kostiumy o wartości 60.000 dolarów każdy. Cztery z nich zostały ukradzione z planu.
W filmie zatrudniono prawdziwe pająki, które aby dostać rolę, musiały wziąć udział w castingu. Pająki jak aktorów poddano charakteryzacji, a nad ich pracą na planie czuwał trener zwierząt.
Specjalista od efektów specjalnych John Dykstra (laureat oskara) skonstruował wirtualnego pająka - bliźniaka, który dublował głównego bohatera w najbardziej niebezpiecznych i niesamowitych scenach podniebnych akrobacji.
Kostium Goblina składa się z około 65 odlewanych części, wykonanych z perłowego, zielonego winylu, a także z około 1000 kawałków innego rodzaju, wykonanych z winylu luminescencyjnego.
Willem Dafoe intensywnie przygotowywał się do roli Zielonego Goblina. Dafoe od dawna uprawia jogę, mimo to całe godziny spędzał z Jeffem Habberstadem i z technikami odpowiedzialnymi za uzbrojony szybowiec, w którym Goblin napada na swe ofiary.
Zach Hudson, dubler Tobey'a Maguire'a, złamał nogę po tym jak jedna ze scen poszła nie tak.
Szkice stroju człowieka pająka zostały zrobione przez Phila Jimeneza.
Piosenka "Somebody Else" została napisana nie dla Spider-mana a dla Supermena z serialu "Tajemnice Smallville".
W komiksie pajęcza sieć jest sztuczna, natomiast w filmie Peter sam może ją stwarzać.
Jeden ze szkiców Petera pokazuje strój innego Marvelowskiego superbohatera - Stingray.
Okres zdjęciowy trwał od 8 stycznia do 2 czerwca 2001 roku.
Projekt realizacji filmu o Spider-Manie zrodził się w 1985 roku, kiedy prawa do jego postaci nabyła wytwórnia Cannon Films. Pierwszym kandydatem na stanowisko reżysera był Tobe Hooper. Marvelowi jednak nie podobał się przygotowany scenariusz, zakładający m. in. przemianę głównego bohatera w zmutowanego stwora z ośmioma rękami i nakazał zmienienie obranej drogi. Napisano nowy skrypt, w którym przeciwnikiem miał być Dr Octopus, a na stanowisko reżysera wybrano Josepha Zito. Artysta do głównej roli rozważał kaskadera Scotta Levę, z czasem pojawiła się też kandydatura Toma Cruise'a. Do zagrania Octopusa brano pod uwagę Boba Hoskinsa, a ciotki May Lauren Bacall i Katharine Hepburn. Stan Lee zaś miał wcielić się w J. Jonaha Jamesona. Gdy jednak finansowe porażki poniosły dwa flagowe tytuły Cannona, "Superman IV" oraz "Władcy wszechświata", filmowy "Spider-Mana" wymagał drastycznego zredukowania budżetu i napisania nowego scenariusza. W końcu jednak po wielu problemach w 1990 roku prawa autorskie dla wytwórni wygasły i projekt "Spider-Mana" upadł.
Na początku lat 90. prawa do marki Spider-Mana nabyła wytwórnia Carolco Pictures. Na stanowisko reżysera wybrano Jamesa Camerona, który napisał także scenariusz. Miała to być historia narodzin superbohatera, a głównym przeciwnikiem był w niej Dr Octopus. W skrypcie znalazły się też miejsca dla Electro oraz Sandmana. Film miał się ukazać w 1994 roku, ale przez niemożliwość realizacji ze względów ograniczonej technologii został czasowo wstrzymany. Cameron do głównej roli rozważał początkowo Michaela Biehna. Później pojawiły się kandydatury Charliego Sheena, Edwarda Furlonga, a po sukcesie "Titanica" reżyser chciał Leonardo DiCaprio. W postaci Octopusa widział od początku Arnolda Schwarzeneggera. Projekt jednak nigdy nie doczekał się realizacji ze względu na liczne spory Camerona z szefostwem studia. Po bankructwie wytwórni Carolco prawa na chwilę przeszły do MGM (które wciąż chciało nakręcić film na podstawie scenariusza Camerona), a końcem lat 90. trafiły do Sony, które postanowiło nakręcić własny, zupełnie nowy film o Spider-Manie.